De topman van Ryanair ziet het somber in voor Germanwings en Transavia, de prijsvechters van Lufthansa en Air France-KLM.
“Transavia is gemiddeld 5 euro duurder dan wij. Binnen drie tot vier jaar zijn ze opgegaan in hun moederbedrijven”, zei Michael O’Leary donderdag bij de A4E Aviation Summit in Brussel. Luchtvaartnieuws.nl was daarbij aanwezig.
Air France-KLM wilde Transavia tot voor kort optuigen als concurrent van Ryanair en easyJet en in heel Europa de strijd aangaan. Na verzet van Franse piloten werden die plannen in de ijskast gezet. Groei buiten Nederland en Frankrijk heeft nu geen prioriteit meer.
“We moeten keuzes maken”, zei directeur Mattijs ten Brink van de Nederlandse tak van de prijsvechter in november tegen persbureau ANP. “Net zoals anderen dat doen. WizzAir bijvoorbeeld richt zich vooral op Oost-Europa, Vueling op Zuid-Europa.”
O’Leary denkt dat er in de toekomst weinig ruimte in de markt overblijft voor Transavia. Voor traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM en Lufthansa zijn langeafstandsvluchten het lucratiefst. Voor de kortere vluchten kan Transavia niet concurreren met prijsvechters als Ryanair, denkt O’Leary.
"Ik denk dat legacy carriers als Air France-KLM en Lufthansa binnen vijf jaar met Ryanair en easyJet zullen samenwerken", zei O'Leary volgens luchtvaartsite Up in the Sky. "Wij feederen dan hun longhaul, want wij kunnen dat veel goedkoper."
Ryanair is bezig zo'n feederovereenkomst te sluiten met Norwegian, aldus O'Leary woensdag. Voor het einde van dit jaar gaat de Ierse prijsvechter passagiers aanvoeren voor de trans-Atlantische vluchten van de Noorse vliegmaatschappij.